Emma

Tankar och annat skit

kursrapport

Jag sitter i en skön soffa hemma hos Wåhlander/Mencin och kommer på att jag inte skrivit en månadsrapport under hela året (enligt teamträningsskolan är det nog en av de viktigare uppgifterna och som det låter ska det in en sån per månad). Eftersom en ny kursvecka nalkas så bestämde jag mig för att skriva en halvårsrapport + denna månadens rapport. Jag hittade också något som jag börjat skriva på och använde mig utav.

 

"Höstterminen, som började med en kursvecka, kändes spännande. Gymnasiet var slut och nu skulle jag få göra något betydelsefullt i kyrkan samtidigt som jag läste något, som jag knappt visste vad det innebar. Kyrkan och de som jobbade där kände jag redan till eftersom jag sprungit i Immanuelskyrkans lokaler sedan barnsben.


Kursveckan blev ganska omtumlande. Det var ett möte med en kyrkokultur som jag inte riktigt var van vid eller hade haft intresse av. Så många ”checka” unga vuxna som ville göra allt för att frälsa ungdomarna i deras stad. Visst, underbart för dom, men det var inte riktigt min tanke. Jag vill vara i kyrkan för att visa ungdomar att man kan vara kristen utan att fastna i ”kyrkobubblan”, bli en instängd människa som tror att allt blir frid och fröjd bara man tror på Gud. Det blev ändå en bra vecka med lärdomar, tankar och nya bekantskaper."

(Det kan vara så att någon av mina "klasskamrater" läser detta. Tar du illa upp, gör inte det för då har du bara tolkat allt som dåligt)

Nästa vecka ska jag alltså tillbaka till dessa människor. Vissa av dem kallar jag nu vänner andra är fortfarande bara bekanta. Men det gör mig inget. Finns det någon som kan trivas ihop med alla i en grupp på 50 personer, sammansatta endast för att de ska läsa samma kurs, är jag imponerad. Veckan ska faktiskt bli kul och jag hoppas på intressanta lektioner.

För att också ge en kommentar till "kyrkobubblan". Jag har fortfarande den inställningen att jag vill vara i kyrkan för att möta ungdomarna där och visa att det finns en värld utanför den trygga kyrkan som inte är så farlig som många inbillar sig, men också visa att man kan stiga in i (vara i) den tillsammans med en Gud som står över allt.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: